ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům.
Hlavní cíle ŠPP:
• posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy
• rozšíření oblastí primární prevence
• zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou
č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou
č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení.
Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje výchovný poradce, speciální pedagog, školní metodik prevence a vedoucí asistentů pedagoga.
Složení
Ředitelka školy Mgr. Alena Fišerová
reditelstvi@zszamberk.cz
Školní speciální pedagog, výchovný poradce Mgr. Pavla Strouhalová
pavla.strouhalova@zszamberk.cz
Školní metodik prevence Šárka Bollo DiS.
sarka.bollo@zszamberk.cz
Vedoucí asistentů pedagoga Jana Schreiberová
jana.schreiberova@zszamberk.cz
Další členové:
Školní logoped Mgr. Tereza Hrdinová DiS.
tereza.hrdinova@zszamberk.cz
Kariérní poradce Mgr. Lenka Doskočilová
lenka.doskocilova@zszamberk.cz
Cíle ŠPP:
• metodická a poradenská podpora učitelům a zákonným zástupcům žáka
• poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a následné
sledování i vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
• podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
• spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci (a dalšími subjekty – PPP, SPC, SVP, OSPOD, Policie ČR …)
• péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
• kariérové poradenství vedoucí k vhodné volbě dalšího vzdělávání a následnému profesnímu
uplatnění
• vyhledávání a včasná intervence problémů jednotlivých žáků a třídních kolektivů
• prevenci školní neúspěšnosti
• průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou, zvláště včasné předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
Důležité odkazy:
Školní speciální pedagog, výchovný poradce
Mgr. Pavla Strouhalová
pavla.strouhalova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny po předchozí domluvě
Náplň činností školního speciálního pedagoga:
Spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.
Konzultace pro žáky, zákonné zástupce a pedagogické pracovníky školy.
Krátkodobá i dlouhodobá individuální práce se žákem či skupinou žáků (speciálně pedagogická činnost).
Účast na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, zákonným zástupcem žáka a žákem samotným) v součinnosti se školským poradenským zařízením.
Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených podpůrných opatření.
Kooperace se školským poradenským zařízením (PPP, SPC), dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka.
Vytváření podmínek k maximálnímu využití potenciálu každého dítěte.
Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
Školní metodik prevence
Šárka Bollo DiS.
sarka.bollo@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Standardní činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Důležité odkazy:
https://www.pppuo.cz/kontakty-kcpp
Vedoucí asistentů pedagoga
Jana Schreiberová
jana.schreiberova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Činnost vedoucí asistentů pedagoga:
Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
Kontrola dokumentace AP
Správa a evidence pomůcek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Školní logoped
Mgr. Tereza Hrdinová
tereza.hrdinova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Standardní činnost školního logopeda
provádí komplexní logopedickou diagnostiku; logopedickou intervenci;
konzultační a poradenská činnost pro rodiče;
logopedická podpora při výuce, případně výuku žáků se zdravotním postižením;