ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům.
Hlavní cíle ŠPP:
• posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy
• rozšíření oblastí primární prevence
• zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Činnost Školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou
č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou
č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení.
Aktivity ŠPP na naší škole zajišťuje výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní metodik prevence, školní speciální pedagog se zaměřením na logopedii a vedoucí asistentů pedagoga.
Složení
Ředitelka školy Mgr. Alena Fišerová
reditelstvi@zszamberk.cz
Školní speciální pedagog, výchovný poradce Mgr. Pavla Strouhalová
pavla.strouhalova@zszamberk.cz
Školní metodik prevence Šárka Bollo DiS.
sarka.bollo@zszamberk.cz
Vedoucí asistentů pedagoga Jana Schreiberová
jana.schreiberova@zszamberk.cz
Další členové:
Školní speciální pedagog se zaměřením na logopedii Mgr. Tereza Hrdinová DiS.
tereza.hrdinova@zszamberk.cz
Kariérní poradce Ing. Ivana Vokálová
ivana.vokalova@zszamberk.cz
Cíle ŠPP:
• metodická a poradenská podpora učitelům a zákonným zástupcům žáka
• poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a následné
sledování i vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
• podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
• spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci (a dalšími subjekty – PPP, SPC, SVP, OSPOD, Policie ČR …)
• péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
• kariérové poradenství vedoucí k vhodné volbě dalšího vzdělávání a následnému profesnímu
uplatnění
• vyhledávání a včasná intervence problémů jednotlivých žáků a třídních kolektivů
• prevenci školní neúspěšnosti
• průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou, zvláště včasné předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
Důležité odkazy:
Školní speciální pedagog, výchovný poradce
Mgr. Pavla Strouhalová
pavla.strouhalova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny po předchozí domluvě
Náplň činností školního speciálního pedagoga:
Spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.
Konzultace pro žáky, zákonné zástupce a pedagogické pracovníky školy.
Krátkodobá i dlouhodobá individuální práce se žákem či skupinou žáků (speciálně pedagogická činnost).
Účast na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, zákonným zástupcem žáka a žákem samotným) v součinnosti se školským poradenským zařízením.
Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených podpůrných opatření.
Kooperace se školským poradenským zařízením (PPP, SPC), dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka.
Vytváření podmínek k maximálnímu využití potenciálu každého dítěte.
Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
Školní metodik prevence
Šárka Bollo DiS.
sarka.bollo@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Standardní činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Důležité odkazy:
https://www.pppuo.cz/kontakty-kcpp
Vedoucí asistentů pedagoga
Jana Schreiberová
jana.schreiberova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Činnost vedoucí asistentů pedagoga:
Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
Kontrola dokumentace AP
Správa a evidence pomůcek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Školní speciální pedagog se zaměřením na logopedii
Mgr. Tereza Hrdinová
tereza.hrdinova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Standardní činnost školního logopeda
provádí komplexní logopedickou diagnostiku; logopedickou intervenci;
konzultační a poradenská činnost pro rodiče;
logopedická podpora při výuce, případně výuku žáků se zdravotním postižením;
Kariérní poradce
Ing. Ivana Vokálová
ivana.vokalova@zszamberk.cz
Konzultační hodiny dle předchozí domluvy
Volba povolání
Dne 1. ledna 2024 nabyla účinnosti novela školského zákona. Mimo jiné mění počty přihlášek ke studiu ze dvou na tři.
Jak si vybrat správné povolání?
Na základní škole studovat s co nejlepším prospěchem. Zapojovat se do školních soutěží, olympiád, neboť jsou dobrou přípravou na přijímací zkoušky.
Rozvíjet své záliby a aktivity.
Průběžně o budoucím povolání hovořit s rodiči, učiteli a s výchovným poradcem.
Navštěvovat s rodiči veřejné prezentace středních škol, Dny otevřených dveří apod.
Sledovat nástěnku k volbě povolání, kde jsou průběžně zveřejňovány aktuální nabídky škol a akcí- Dny otevřených dveří SŠ a SOU.
Ve škole si vyzvednout katalog středních škol a učilišť v ČR.
Při výběru školy nebo učiliště přihlížet k dosaženému prospěchu v 8. ročníku a v 1. pololetí 9. ročníku.
Termíny přijímacího řízení:
Jednotná přijímací zkouška, jež se koná formou písemného testu ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a písemného testu ze vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace ve dvou termínech, je stanovena v řádném termínu na dny:
Čtyřleté obory vzdělání, včetně nástavbového studia:
1. termín: pátek 10. dubna 2026
2. termín: pondělí 13. dubna 2026
Obory šestiletých a osmiletých gymnázií:
1. termín: úterý 14. dubna 2026
2. termín: středa 15. dubna 2026
Jednotná přijímací zkouška v náhradním termínu je stanovena pro všechny uvedené obory vzdělání na dny:
1. termín: středa 29. dubna 2026
2. termín: čtvrtek 30. dubna 2026
Přihláška ke studiu na SŠ:
Počet přihlášek pro 1. kolo přijímacího řízení nejvýše:
2 do oborů vzdělání s talentovou zkouškou a
3 do oborů vzdělání bez talentové zkoušky
Tři způsoby podání přihlášky:
prostřednictvím informačního systému s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci
výpisem z informačního systému bez využití prostředku pro elektronickou identifikaci
na papírovém tiskopisu (bude součástí vyhlášky – najdete na stránkách MŠMT)
Součásti přihlášky: čestné prohlášení, že nezletilý uchazeč souhlasí s jejím podáním a obsahem kopie dokladů stanovených zejména ředitelem střední školy (potvrzení od lékaře, diplomy, doporučení z PPP, vysvědčení, případně výpis známek vygenerovaný základní školou ze školní matriky). Překlad dokumentu vyhotoveném v cizím jazyce nemusí být úředně ověřený.
Uchazeč na přihlášce uvede pořadí škol (oborů vzdělání), v jakém preferuje své přijetí.
Po uplynutí termínu pro podání přihlášky nelze pořadí oborů vzdělání měnit.
Důležité odkazy:
https://msmt.gov.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore
V případě nejasností týkajících se přijímacího řízení se obracejte na kariérového poradce.